Niezależnie od tego czy dopiero zakładamy swój biznes, czy prowadzimy działalność gospodarczą już od pewnego czasu, lecz do tej pory nie posiadaliśmy własnej witryny internetowej, wybierając domenę dla swojej firmy, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka aspektów. Właściwie dopasowana będzie miała wpływ nie tylko na satysfakcjonujące efekty w pozycjonowaniu, ale również wizerunek naszego przedsiębiorstwa. Wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy, jak kluczowe znaczenie właśnie dla identyfikacji wizualnej marki, ma dobór odpowiedniej domeny dla stron internetowej, która pozwoli nam dotrzeć do większej liczby klientów. Jak wybrać domenę dla swojej firmy? Podpowiadamy.
Jaką nazwę domeny wybrać dla firmy?
Pierwszym aspektem, który powinniśmy wziąć pod uwagę, wybierając domenę dla swojej firmy, jest jej nazwa. Niezależnie od tego czy stawiamy na tanie domeny, czy dysponujemy nieograniczonym budżetem, to właśnie nazwa będzie wpływała na to, jak klientom będzie kojarzyło się nasze przedsiębiorstwo i jakie emocje w nich wzbudzi. Nazwa domeny ma więc duży wpływ na wizerunek firmy. Może również przyciągnąć potencjalnych klientów, jeżeli będzie zawierała określone słowa kluczowe opisujące na przykład rodzaj oferowanych usług czy typ sprzedawanych produktów. Czym kierować się jednak wybierając nazwę domeny dla firmy? Warto zwrócić uwagę na:
- długość nazwy –lepiej postawić na krótszą domenę. Dlatego zaleca się, by nazwa taka nie przekraczała 15 znaków,
- prostotę– nazwa domeny powinna być prosta, a co za tym idzie, łatwa do zapamiętania. Dlatego unikajmy wykorzystywania w takim adresie skomplikowanych słów, łączników, a także cyfr. Takie elementy nie tylko mogą utrudniać zapamiętanie witryny, ale również powodować, że adres ten będzie trudny do napisania i wymówienia,
- identyfikację z marką– podczas wyboru nazwy witryny postawmy na adres, który będzie dostosowany do wizerunku naszej marki. Dlatego dobrze, jeżeli odzwierciedla on na przykład sprzedawane przez nas produkty czy idee zawarte na stronie bądź też tematykę artykułów.
Jeżeli nazwa naszej firmy nie nawiązuje w żaden sposób do profilu jej działania, lecz zależy nam na tym, by nasza marka stawała się coraz bardziej rozpoznawalna, w adresie domeny wykorzystajmy jej krótką wersję.
Jakie rozszerzenie domeny wybrać dla firmy?
Kolejnym aspektem, który musimy uwzględnić, wybierając domenę dla naszej firmy, jest rozszerzenie, czyli TLD. W zależności od tego, jakim budżetem dysponujemy, możemy postawić na tanie domeny z mniej popularnym TLD lub zainwestować w sprawdzoną domenę najwyższego poziomu TLD. Jakie rozszerzenia mamy do wyboru?
- Najwyższego typu gTLD– są to rozszerzenia obejmujące końcówki takie jak: .com, .org czy .net. Wśród nich najbardziej popularnym i rozpoznawalnym rozszerzeniem jest .com. Jest to dobra opcja ze względu na to, że wielu użytkowników wpisując w pasku adresu przeglądarki nazwę witryny, wybiera bardzo często właśnie ten TLD. Dzięki temu rozszerzenie to jest dla nich bardziej intuicyjne.
- Domeny krajowe ccTLD– każdy kraj posiada własne rozszerzenie TLD. W Polsce jest to .pl. Jest to również popularne rozszerzenie, które także zalicza się do najczęściej wpisywanych w paski przeglądarki przez użytkowników. Dlatego jeżeli nasza firma będzie skupiała się na rynku lokalnym, wówczas warto postawić na adres.pl.
- Regionalne domeny– w sytuacji kiedy interesuje nas tania domena, którą będziemy wykorzystywać do promowania lokalnego biznesu, nic nie stoi na przeszkodzie, by postawić na lokalny TLD.
Dobór konkretnego rozszerzenia powinien być uzależniony od profilu naszej działalności, a także zakresu działania firmy i umiejscowienia potencjalnych klientów, do których chcemy dotrzeć.
Jak sprawdzić dostępność domeny?
Niezależnie od tego czy interesuje nas tania domena, czy chcemy zainwestować na ten cel nieco więcej środków, przed zakupem powinniśmy upewnić się, że wybrana przez nas domena, a więc jej nazwa i rozszerzenie są dostępne. Często okazuje się, że wybrany przez nas adres ma już właściciela, lecz na przykład jest dostępny do sprzedaży. Pamiętajmy jednak, że wielu właścicieli takich witryn ma szansę na tanie odnowienie domeny, nawet kiedy ta już wygaśnie. Jeżeli jednak po upływie określonego w umowie czasu zapomną o jej odnowieniu, wówczas taka domena się zwalnia i można ją ponownie zarejestrować. Warto jednak wówczas zwrócić uwagę na to, jaką taka strona www ma historię.