Konsumenci od zawsze dzielili się swoimi pozytywnymi i negatywnymi opiniami na temat produktów oraz usług ze swoimi bliskimi i znajomymi. Popularyzacja internetu sprawiła, że wyrażane przez klientów opinie stały się dla marek jeszcze bardziej istotne, a przy tym łatwo dostępne. Obecnie wiodącą rolę w tej kwestii odgrywają natomiast media społecznościowe, gdzie konsumenci dodatkowo wchodzą ze sobą w interakcje. Niezwykle istotnym dla marketerów narzędziem stał się web listening, funkcjonujący również jako social listening. Na czym dokładnie polega web listenig? Co odróżnia go od social monitoringu?
Czym jest web listening?
Web listening dotyczy weryfikowania wszystkich informacji, jakie na temat danej marki, produktu bądź usługi pojawiają się w internecie. W tego typu działaniach bardzo użyteczne są hasztagi, jednak dzisiaj korzysta się przede wszystkim z wyspecjalizowanych narzędzi, które dostarczają marketerom wiadomości w formie alertów bądź raportów.
Obszarem zainteresowania social listeningu są wszelkie wzmianki w social media, króle wiążą się z tematem. Oprócz tego web listening obejmuje także wszelkie recenzje produktów. Zależnie od przyjętej przez marketera strategii aktywność może dotyczyć własnej marki, ale także śledzenia konkurencji. Zresztą to drugie podejście przynosi szereg korzyści.
Czym są Social listening różni się od social monitoringu?
Social listening bywa bardzo często mylony z social monitoringiem, czyli monitorowaniem mediów społecznościowych. Na czym polega różnica pomiędzy nimi? Social monitoring również śledzi wzmianki w social media dotyczące marki, jej konkurentów i całej branży z tym, że skupia się na analizowaniu statystyk związanych z aktywnością użytkowników.
Z kolei web listening to podejście o wiele bardziej wyspecjalizowane, ponieważ skupia się nie tylko na liczba i trendach, ale również dokładnie analizuje kontekst. Określenie czy wzmianka na temat marki ma charakter pozytywny, negatywny, czy neutralny to tylko pierwszy krok. Zgodnie z nazwą social listening stara się wsłuchać w opinie konsumentów, aby marketer mógł doskonale zrozumieć ich potrzeby, oczekiwania oraz motywacje, a w dalszej kolejności wychodzić im naprzeciw.
Jakie korzyści przynosi web listening?
Za stosowaniem web listeningu z pewnością przemawia fakt, że większość konkurentów prawdopodobnie już to robi. O skuteczności tego narzędzia świadczy założenie wynikające z wieloletnich doświadczeń, wedle którego opinie publikowane w mediach społecznościowych, gdzie większość użytkowników nie jest anonimowa, są szczere i wartościowe z punktu widzenia marketera. Dlaczego warto stosować web listening?
- Pozwala doskonale zrozumieć potrzeby i motywację konsumentów
- Pomaga lepiej przyglądać się rynkowym konkurentom
- Dzięki niemu można na bieżąco śledzić zmieniające się rynkowe trendy
- Pomaga w znalezieniu wartościowych influencerów i ambasadorów, z którymi warto nawiązać współpracę
- Dzięki informacjom zebranym przez social listening łatwiej zaplanować skuteczną kampanię reklamową w mediach społecznościowych oraz inne działania marketingowe
- Social listening prowadzony na bieżąco pozwala szybko reagować na kryzysy związane z marką
Dzięki tym korzyściom web listening jest jednym z najważniejszych narzędzi służących do zdobywania przewagi konkurencyjnej w dobie rosnącego znaczenia mediów społecznościowych w branży reklamowej.