Rower elektryczny Engwe E26: terenowy potwór na grubych oponach

Fatbike o mocy 250 W i z dużym zasięgiem


Rower elektryczny ENGWE E26 to jeden z tych modeli, które przyciągają uwagę już od pierwszego spojrzenia – nie tylko dzięki masywnym oponom i solidnej ramie, ale przede wszystkim za sprawą swojej funkcjonalności, komfortu jazdy i wszechstronności. W poniższej recenzji przyjrzę się temu fatbike’owi szczegółowo – od procesu składania, przez jakość wykonania, aż po subiektywne wrażenia z jazdy i kwestie prawne związane z odblokowaniem ogranicznika prędkości – co w tym modelu jest dziecinnie proste.

Specyfikacja

ParametrWartość
Materiał6061 Stop Aluminium
Silnik250W Bezszczotkowy silnik
Bateria48V 16Ah wyjmowana wewnętrzna litowo-jonowa
Opony26 x 4.0 cali
Maksymalna prędkość25 km/h (rzeczywista prędkość zależy od wagi kierowcy i warunków drogowych)
Maksymalny zasięgDo 140 km
Czas ładowaniaokoło 5,5-6 godzin
Maksymalny kąt wznoszenia30°
HamulecHydrauliczny hamulec tarczowy 180 mm z przodu i z tyłu
Układ przeniesienia napęduShimano 7 biegów
WyświetlaczWyświetlacz LCD
Waga roweru34,5 kg
Waga paczki43,53 kg
Wzrost kierowcy167 cm – 198 cm
Maksymalny ciężar użytkownika150 kg
Wymiary paczki (D×S×W)162,4 × 28,5 × 87 cm

 

Zawartość zestawu i proces składania

Rower dostarczany jest w dużym, ważącym niemal 40 kg kartonie. Na szczęście producent zadbał o bardzo dobre zabezpieczenie wszystkich elementów – każda część owinięta jest w piankę i folię ochronną, co zapobiega uszkodzeniom transportowym. W zestawie znajdziemy:

  • ramę z zamontowaną baterią,

  • przednie koło,

  • kierownicę,

  • błotniki (przód i tył),

  • pedały,

  • lampy LED (przód i tył),

  • bagażnik tylny,

  • zestaw podstawowych narzędzi,

  • ładowarkę i kabel zasilający,

  • instrukcję w języku angielskim,

  • dzwonek (do samodzielnego montażu).

Montaż nie sprawia większych trudności, choć zajmuje ok. 1,5 godziny – pomocna okazuje się oficjalna instrukcja wideo dostępna na YouTube. Wszystkie elementy pasują do siebie idealnie, a jakość spasowania stoi na wysokim poziomie.

Budowa, design i jakość wykonania

Rama wykonana została z grubego aluminium i mimo widocznych spawów prezentuje się solidnie i estetycznie. Testowana wersja kolorystyczna – Galaxy Gray – nie wyróżnia się szczególnie na tle innych rowerów elektrycznych, choć dostępne są także bardziej rzucające się w oczy warianty (Gem Blue i Bumblebee Yellow).

ENGWE E26 występuje w dwóch wersjach ramy: High-step (z dodatkową górną rurą) i Step-thru (z niższym przekrokiem). Wersja High-step waży 34,5 kg, czyli o ok. 1 kg więcej niż Step-thru – różnica ta wynika właśnie z obecności górnej rury wzmacniającej.

Ogromne opony Chao Yang 26×4” to znak rozpoznawczy tego modelu. Dają nie tylko wyjątkowy wygląd, ale przede wszystkim świetną przyczepność na różnych nawierzchniach – od asfaltu, przez piach, aż po śnieg i błoto. To fatbike z prawdziwego zdarzenia, który nie boi się żadnego terenu.

Wyświetlacz LCD

Engwe E26 wyposażono w kolorowy wyświetlacz LCD, który zapewnia czytelność nawet w pełnym słońcu. Na ekranie wyświetlane są kluczowe dane: aktualna prędkość, poziom naładowania akumulatora, przebieg dzienny i całkowity, średnia i maksymalna prędkość oraz poziom wspomagania pedałowania (PAS). Dodatkowo, użytkownik ma możliwość włączenia trybu wspomagania marszu oraz aktywacji oświetlenia za pomocą przycisków na panelu sterowania. Warto zaznaczyć, że w wersji europejskiej wyświetlacz jest fabrycznie ograniczony do prędkości 25 km/h, a funkcje takie jak zmiana poziomów wspomagania są zablokowane dla zgodności z przepisami.

Manetki i przerzutki

Rower wyposażony jest w manetki obrotowe Shimano, które umożliwiają precyzyjne i płynne zmiany biegów. Przerzutka Shimano Tourney RD-TY300 zapewnia 7 biegów, co pozwala na dostosowanie oporu pedałowania do zmieniających się warunków terenowych. System ten jest ceniony za swoją niezawodność i łatwość w obsłudze, choć warto zauważyć, że w porównaniu do wyższych modeli Shimano, jest to rozwiązanie budżetowe.

Kierownica i uchwyty

Kierownica roweru ma szerokość 70 cm, co zapewnia stabilność i pewność prowadzenia, zwłaszcza w trudnym terenie. Uchwyty kierownicy są ergonomiczne, wykonane z gumy, co zwiększa komfort jazdy. Warto jednak zwrócić uwagę, że niektóre opinie użytkowników wskazują na możliwość ich poluzowania podczas intensywnej jazdy, co może wpływać na komfort i bezpieczeństwo.

Komfort jazdy i zawieszenie

ENGWE E26 wyposażono w:

  • przednią amortyzowaną widelcę z regulacją sztywności,

  • dodatkową amortyzację pod siodłem,

  • hydrauliczne hamulce tarczowe (180 mm) z przodu i z tyłu,

  • przerzutki Shimano Tourney (7-biegowe),

  • regulowaną kierownicę i wysokość siodełka,

  • bagażnik tylny z udźwigiem do 25 kg.

W praktyce – nawet na nierównych, leśnych ścieżkach – jazda jest płynna i przyjemna. Amortyzacja skutecznie tłumi wstrząsy, a hydrauliczne hamulce reagują precyzyjnie i natychmiastowo, co wpływa na ogólne poczucie bezpieczeństwa.

Wysoka pozycja za kierownicą i szeroka kierownica dają bardzo dobrą kontrolę nad rowerem, choć osoby niższe niż 170 cm mogą mieć trudności z wygodnym wsiadaniem.

Silnik, bateria i funkcje wspomagające

W sercu ENGWE E26 pracuje bezszczotkowy silnik 250W, zasilany baterią litowo-jonową 48V 16Ah (768 Wh), umieszczoną dyskretnie w ramie. Bateria wyjmowana jest przy pomocy kluczyka, co ułatwia ładowanie poza rowerem – pełne naładowanie zajmuje ok. 6 godzin.

System wspomagania pedałowania oferuje 5 poziomów asysty:

  1. 25% mocy,

  2. 50% mocy,

  3. 100% mocy,

  4. 150% mocy,

  5. 200% mocy.

Rower wyposażony jest w czytelny kolorowy wyświetlacz LCD, który pokazuje m.in. prędkość, zasięg, poziom baterii i tryb wspomagania. Przyciski sterujące umieszczono obok lewej manetki. Obsługa komputera pokładowego jest intuicyjna, a samo menu pozwala również na odblokowanie ogranicznika prędkości (o tym za chwilę).

Wrażenia z jazdy i użytkowanie

Podczas testów rower wykazywał się dużą stabilnością, pewnością prowadzenia i przyjemną dynamiką jazdy. W standardowym trybie wspomagania (poziom 2–3), rower umożliwia realny zasięg 80–110 km, w zależności od terenu, wagi użytkownika i intensywności używania wspomagania. W trybie maksymalnym – zwłaszcza po odblokowaniu prędkości – zasięg może spaść do 40–50 km, ale jazda wówczas przypomina bardziej skuterek niż rower.

Możliwość odblokowania mocy i prawo w Polsce

Fabrycznie rower jest ograniczony do 25 km/h, co jest zgodne z polskim i unijnym prawem – tylko takie pojazdy mogą poruszać się po drogach publicznych bez rejestracji i ubezpieczenia. Odblokowanie ogranicznika (tzw. debridging) pozwala rozwinąć prędkość nawet do 47 km/h, co klasyfikuje taki rower jako motorower (kategoria L1e-B).

Zgodnie z przepisami:

  • Rower po odblokowaniu nie może poruszać się po drogach publicznych bez homologacji, tablic rejestracyjnych, OC i kasku.

  • Odblokowanie prędkości czyni go pojazdem nielegalnym na drogach publicznych, nawet jeśli użytkownik deklaruje korzystanie tylko na własnym terenie.

ENGWE E26 nie posiada homologacji L1e-B, więc każde odblokowanie odbywa się na własne ryzyko użytkownika.

Osoby zainteresowane z pewnością znajdą w sieci poradniki na temat odblokowania E26 – niestety tutaj z wiadomych względów nie będę tego pokazywał.

Ergonomia i użytkowanie na co dzień

Engwe E26 mimo masywnej konstrukcji okazuje się być zadziwiająco praktycznym towarzyszem na co dzień. Dzięki stabilnemu bagażnikowi o nośności do 25 kg oraz opcjonalnemu uchwytowi na koszyk z przodu, rower świetnie sprawdza się podczas codziennych zakupów czy transportu torby do pracy.

Pomimo wysokiej ramy, wsiadanie i zsiadanie nie sprawia większych problemów osobom powyżej 175 cm wzrostu. Osoby niższe powinny jednak rozważyć wersję Step-Through. Warto również dodać, że dzięki regulowanemu mostkowi kierownicy można dopasować pozycję jazdy do indywidualnych preferencji – bardziej wyprostowaną lub lekko sportową.

Oświetlenie i widoczność nocą

Dużą zaletą Engwe E26 jest fabryczne oświetlenie. Przedni reflektor LED o dużej średnicy zapewnia bardzo dobrą widoczność nawet na całkowicie nieoświetlonych drogach. Dodatkowo funkcja światła stopu w tylnym oświetleniu zwiększa bezpieczeństwo, zwłaszcza w ruchu miejskim czy podczas jazdy w grupie. Oświetlenie zasilane jest z głównego akumulatora, co eliminuje konieczność dodatkowego ładowania lub wymiany baterii.

Bezpieczeństwo i detale konstrukcyjne

Oprócz mocnych hamulców hydraulicznych, Engwe zadbało o szczegóły, które wpływają na bezpieczeństwo użytkownika. Kable są częściowo poprowadzone wewnątrz ramy, co nie tylko poprawia estetykę, ale też chroni je przed uszkodzeniami mechanicznymi. Solidne błotniki montowane na śrubach dobrze chronią przed wodą i błotem, co jest istotne zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym.

Podsumowanie

ENGWE E26 to solidny, komfortowy i wyjątkowo wszechstronny fatbike elektryczny, idealny do codziennego dojazdu, jak i weekendowych wypadów poza miasto. Świetnie radzi sobie w różnych warunkach – od asfaltu po leśne dukty i piach. To rower, który oferuje znacznie więcej niż sugeruje jego cena (około 5900zł) – i potrafi sprawić mnóstwo frajdy.

To nie sprzęt dla każdego – jego masa, rozmiary i specyfika predestynują go raczej dla wyższych i bardziej zaawansowanych użytkowników. Ale jeśli szukasz „wszystkożernego” roweru z napędem elektrycznym, który poradzi sobie w niemal każdej sytuacji – ENGWE E26 spełni Twoje oczekiwania z nawiązką.

ZaletyWady
Bardzo solidna i masywna konstrukcjaDość wysoka masa własna (34,5 kg) – problematyczne w transporcie ręcznym
Duże opony – świetna przyczepność w każdym terenieBrak homologacji do jazdy po drogach po odblokowaniu
Wysoki komfort jazdy (amortyzacja, ergonomia, regulacje)Brak aplikacji mobilnej czy GPS
Hydrauliczne hamulce tarczoweWidoczne spawy ramy (kwestia estetyki)
Duży zasięg i mocna bateriaMinimalny wzrost użytkownika – realnie od 170 cm
Prosty montaż i dobra dokumentacja
Czytelny wyświetlacz LCD
Podświetlenie z funkcją światła STOP

 

@retest.com.pl

Potężny ebike od ENGWE, czyli model E26, który przyciąga uwagę już od pierwszego spojrzenia. 👉 Zachęcamy do przeczytania recenzji na reTEST.com.pl @ENGWE BIKES OFFICIAL #engwee26#engwee26tbike #rowerelektryczny #ebike #sport #elektryk #reTEST #TestSprzętu #Technologia #retestdlaciebie #CapCut

♬ Hip Hop Background(814204) – Pavel

 

Loading