Ostatnio recenzowałem wideorejestrator – lusterko Navitel MR155 NV. W dniu dzisiejszym przyjrzymy się również wideorejestratorowi od firmy Navitel, ale w normalnej formie. Będzie to Navitel R5, który został wyposażony w moduł GPS, dzięki któremu jesteśmy ostrzegani o fotoradarach, przekroczeniu prędkości (do ustawienia w ustawieniach) oraz informowani o prędkości aktualnej. Kwota zakupu wynosi w przybliżeniu 300 zł.
SPECYFIKACJA
EKRAN
Wielkość ekranu | 2” |
Typ wyświetlacza | TN |
Rozdzielczość | 960×240 |
WIDEOREJESTRATOR
Sensor | SONY 307 (night vision) |
Rozdzielczość wideo | 1920×1080 FHD (30 fps) |
Kąt widzenia obiektywu | 170 stopni |
Rodzaj soczewki | 4-warstwowe szkło |
Format wideo | MOV (H.264) |
Format zdjęć | JPG |
Długość nagrań wideo | 1/3/5 min |
Nagrywanie w pętli | Tak |
Nadpisywanie nagrań | Tak |
CECHY
Auto-Start | Tak |
Cyfrowy prędkościomierz | Tak |
G-sensor | Tak |
Tryb parkingowy | Tak |
Moduł GPS | Tak |
Pamięć masowa | Tak |
OGÓLNE
Procesor | MSTAR AIT8336 |
Interfejs | Mini-USB |
Obsługa kart microSD | Do 64GB |
Sposób montażu | Taśma 3M, zasilanie podłączane do uchwytu |
Głośnik | Tak |
Mikrofon | Tak |
Zasilanie (12-24V 1.5A) | 5V 1.5A |
Bateria | Li-Pol |
Pojemność baterii | 180 mAh 3.7V |
Wymiary | 54x51x32 |
Waga | 69 g |
OPAKOWANIE I ZAWARTOŚĆ
Pudełko zostało ładnie zaprojektowane z ukazaniem graficznym urządzenia oraz z najważniejszymi cechami naszego wideorejestratora. Na froncie producent podkreśla, że urządzenie zostało wyposażone w GPS oraz przystosowane do warunków nocnych.
Na bokach zaprezentowano dokładniej Navitel R5, a także przedstawiono najistotniejsze cechy w postaci nagrywania w jakości Full HD 1080p, 2 calowego ekranu, 170-cio stopniowego pola widzenia obiektywu, sensora SONY STARVIS, GPS, prędkościomierza oraz nagrywania w warunkach nocnych.
Na odwrocie wyszczególniono zawartość opakowania w postaci:
– wideorejestrator NAVITEL R5
– uchwyt samochodowy
– ładowarka samochodowa 12/24 V
– kabel miniUSB – USB
– ściereczka z mikrofibry
– instrukcja obsługi
– karta gwarancyjna
BUDOWA
Navitel R5 został wykonany z plastiku, który stwarza wrażenie dość solidnego. Sam design jest bardzo ciekawy, bowiem jest wzorowany na obiektyw z aparatu. Z punktu widzenia kierowcy mamy 2 calowy ekran typu TN pod którym umieszczono logo oraz markę NAVITEL.
Na lewym boku umieszczono cztery przyciski odpowiedzialne kolejno za:
Menu:
– naciśnij, aby otworzyć Menu
– w Menu naciśnij, aby zamknąć otwarte Menu lub listę funkcji
Góra / Dół:
– w trybie Kamery naciśnij Dół, aby włączyć lub wyłączyć mikrofon
– w trybie Wideo / Zdjęcia naciśnij, aby wybrać poprzedni / kolejny plik
– w Menu naciśnij, aby wybrać poprzedni / kolejny element Menu.
OK:
– w trybie Kamery (STBY) naciśnij, aby rozpocząć nagrywanie
– w trybie Kamery (REC) naciśnij, aby zatrzymać nagrywanie
– w trybie Aparatu naciśnij, aby zrobić zdjęcie
– w trybie Wideo naciśnij, aby wybrać plik lub zatrzymać/wznowić wideo
– w trybie Zdjęcia naciśnij, aby wybrać plik
– w Menu naciśnij, aby wybrać dany element Menu.
Następnie u góry urządzenia znajduję się gniazdo na wpięcie modułu GPS, który to moduł służy również jako uchwyt do zamontowania urządzenia w samochodzie. Obok uchwytu umieszczono prostą w obsłudze blokadę, która zapobiega rozłączenia i wysunięciu się modułu. W rogu umieszczono mikrofon, który zbiera dźwięki z naszego otoczenia.
Prawy bok to gniazdo zasilania mini-USB oraz przycisk reset.
Na spodzie znajduję się slot na kartę microSD pojemności do 64 GB oraz przycisk power z następującymi funkcjonalnościami:
– naciśnij, aby włączyć urządzenie
– naciśnij i przytrzymaj przez 2 sekundy, aby wyłączyć urządzenie
– naciśnij, aby przełączać się między trybami Kamery (STBY), Aparatu, Wideo i Zdjęcia
– w trybie Kamery (REC) naciśnij, aby zablokować plik (zabezpieczony plik nie może zostać usunięty lub nadpisany)
– w Menu naciśnij, aby wybrać kolejną z wyświetlanych sekcji
Menu urządzenia jest bardzo przejrzyste i intuicyjne.
Z przodu pod 4-warstwowym szkłem kryje się sensor SONY 307 przystosowany do nagrań nocnych z kątem widzenia na bardzo dobrym poziomie 170 stopni.
Przechodząc do modułu GPS to jak już wspomniałem jest wpinany w górną krawędź wideorejestratora, który jest jednocześnie uchwytem do szyby. Dość istotne jest podłączyć zasilanie do portu w module GPS, a nie do samego urządzenia, bowiem nie podpinając do modułu zasilania utracimy jedną z ważniejszych funkcji Navitel R5, którą jest prędkościomierz i informacja o fotoradarach.
Po uruchomieniu (ważne, aby uruchomić silnik, a nie tylko włączyć stacyjkę) silnika w lewym górnym rogu napis GPS powinien się zmienić z koloru czerwonego na zielony co by oznaczało poprawne połączenie GPS oraz po pewnym czasie na ekranie powinna wyświetlać się aktualna prędkość z jaką się poruszamy.
Według dokumentacji dostępnej na stronie producenta urządzenie może pokazywać 31 komunikatów m.in. o prędkości, pasach dla taksówek/bus, liniach ciągłych, zakazach, fotoradarach, kontroli inspekcji transportu i wielu innych. W rzeczywistości mam trochę inne spostrzeżenia, ale o tym w dalszej części.
W zależności o typu urządzenia przed pojazdem, nasz Navitel R5 wydaję różne rodzaje ostrzeżeń dźwiękowych na podstawie fotoradarów (typy 1xx), potencjalnych ryzykownych stref (typy 2xx) oraz punktów kontrolnych (typy 3xx).
Montaż R5 do szyby odbywa się poprzez nalepienie nasuwki, na który następnie nasuwamy na wideorejestrator z modułem GPS. Bardzo dobre rozwiązanie, bowiem zapewnia możliwość szybkiego demontażu. Producent w opakowaniu dołącza dwie nasuwki samo przylepne oraz jedną taśmę do nalepienia na nasuwkę gdybyśmy pozostałe dwie zużyli. Moduł GPS jest na obrotowej głowicy zapewniającej możliwość ustawienia wideorejestratora do naszych preferencji.
WRAŻENIA
Rozpoczynając od jakości nagrań to jest w tym przypadku bardzo dobrze. W dzień obraz nie ma zauważalnych szumów, jest czysty, a tablice rejestracyjne są wyraźne. Oczywiście nie byłbym sobą gdybym w nocy nie wyjechał na autostradę, która jakby nie patrząc jest bardzo ciężkim testem dla wideorejestratora poprzez samochody jadące z naprzeciwka. W tym nocnym przypadku uważam, że jest wręcz świetnie. Navitel R5 naprawdę imponująco sobie radzi z natężeniem świateł w całkowitym mroku. Nie pojawiają się żadne przebłyski, jest bardzo mało szumów, a otoczenie i znaki jest doskonale czytelne.
Nagranie na potrzeby recenzji poniżej.
Przechodząc do GPS…zaobserwowałem zjawisko, w którym, aby GPS zaskoczył trzeba praktycznie natychmiastowo uruchomić silnik po włączeniu stacyjki, gdyż gdy chwilę poczekamy i GPS nie zaskoczy to trzeba wyłączać urządzenie i włączyć ponownie. No właśnie… wyłączyć i włączyć z tym, że nadal nie zawsze GPS złapie sygnał (mimo, że ma mocny sygnał w ustawieniach) i trzeba powtórzyć sekwencje. Gdy sygnał mamy to już nie ma problemów – nawet gdy na trasie chwilowo go zerwie to wskazania prędkości wrócą zaraz, gdy złapie sygnał na nowo.
Prędkościomierz jest dość dokładny, jego „widełki” które zaobserwowałem mieszczą się w plus/minus 10 km/h. Odnośnie ostrzegania o przekroczeniu prędkości to niestety nie pojawiało się ono notorycznie.
Ostrzeganie o fotoradarach działa bardzo dobrze. O wszystkich kontrolach prędkości fotoradarowych byłem ostrzegany bez wyjątku. W momencie ostrzeżenia o fotoradarze R5 wysyła odpowiednią ilość sygnałów ostrzegawczych (dźwiękowych) odpowiednio do naszej aktualnej prędkości oraz informuje o odległości do urządzenia wraz z ukazaniem znaku dopuszczalnej prędkości na danym odcinku.
Odnośnie systemu ostrzegania z pozostałymi znakami to niestety innych ostrzeżeń prócz fotoradarowych nie zaobserwowałem, a nie jest nigdzie zaznaczone z jakiej bazy danych urządzenie korzysta. Mam nadzieję, że naprawią ten przypadek w aktualizacji.
Kolejną sprawą jest możliwość aktualizowania Navitel R5 co jest mało spotykane i cenione przez moją osobę. Sprawdzamy czy mamy aktualizację za sprawą strony producenta i numeru seryjnego naszego urządzenia. Pobieramy plik i…nic, ponieważ nie wiadomo co z nim zrobić. Owszem producent udostępnia instrukcję, która jest niedostępna do pobrania.
Jednak postanowiłem sam dojść jak zaktualizować urządzenie. Okazało się, że pobrany plik wystarczy przesłać na naszą kartę microSD, którą następnie wkładamy do urządzenia i podłączamy zasilanie. Ważne jest, aby podłączyć zasilanie bezpośrednio do urządzenia, a nie modułu GPS. Aktualizacja nastąpi samo czynnie o której będzie nas informował pasek postępu.
Navitel R5 na szybie samochodowej jest bardzo stabilny – nie zmienia pozycji, a także nie trzeszczy. Za sprawą modułowego mocowania, którego jedną cześć przyklejamy do szyby, a drugą cześć z wideorejestratorem nasuwamy na część pierwszą. Bardzo fajne rozwiązanie z uwagi na szybkość montażu i demontażu.
Warto jeszcze wspomnieć, że na nagraniach zaobserwowałem delikatne skoki obrazu, oczywiście w niczym nie przeszkadzają, ale warto o nich wspomnieć, jeśli mam być szczery. Na wcześniejszym nagraniu (umieszczonym wyżej) widać o czym mówię.
W pakiecie dostajemy dostęp do oprogramowania komputerowego Navitel DVR Player, które zapewnia szybką i bardzo łatwą edycję nagrania. Oczywiście możemy DVR Player wykorzystać jako zwykły odtwarzacz i przeglądać na nim to co zarejestrował nasz Navitel R5.
PODSUMOWANIE
Navitel R5 to bardzo dobry, kompaktowy wideorejestrator z modułem GPS od firmy specjalizującej się w tego typu urządzeniach. Jakość nagrań jest naprawdę na wysokim poziomie, a GPS dodaje tylko do tego smaczku. Oczywiście moim zdaniem GPS nie działa jeszcze tak jak do końca powinien, bowiem nie ostrzega o innych rzeczach prócz fotoradarów, ale liczę na to, że za sprawą aktualizacji się to zmieni. Gdyby się rzeczywiście to zmieniło to dodam aktualizację do tej recenzji, gdyż obecnie urządzenie działa na wersji zaimplementowanej przez producenta.
Mogę z czystym sercem polecić R5 w obecnej kwocie i będę żył cichą nadzieją, że Navitel poprawi niedociągnięcia z GPS w aktualizacjach.
ZALETY | WADY |
Jakość nagrań | Brak wszystkich ostrzeżeń |
GPS | Nie zawsze „łapiący” GPS |
Aktualizacje oprogramowania | |
Prędkościomierz | |
Ocena NAVITEL R5
Overall
-
Jakość nagrań/wykonania
-
Opłacalność
-
Wsparcie (aktualizacje)
-
GPS
-
Prostota obsługi
-
Funkcjonalność