IMG 20210422 111451p

Xblitz Z9 – szerokokątny wideorejestrator samochodowy FHD

Recenzja kamery samochodowej Xblitz Z9 FHD z szerokim kątem 140 stopni

Xblitz to nasza ojczysta marka elektroniki samochodowej specjalizująca się w rejestratorach jazdy. W dniu dzisiejszym przyjrzymy się wideorejestratorowi Xblitz Z9 z wyświetlaczem TFT LCD oraz kącie widzenia 140 stopni. Kwotę jaką należy przygotować za Xblitz Z9 to około 170 zł.

IMG 20210422 111451p

SPECYFIKACJA

ProcesorJI5601
Rozdzielczość nagrywania1920×1080
SensorGC2023
Obiektyw6G
Kąt widzenia140 stopni
Wymiary65x58x34 mm
PamięćKarty micro SD do 32 GB klasy 10
Format zapisuMOV (H.264)
ŁadowarkaDo 1A
USBMini USB
MikrofonTak
GłośnikTak
BateriaTak

OPAKOWANIE I ZAWARTOŚĆ

Na froncie wita nas grafika samego urządzenia z obydwu stron, oczywiście została umieszczona marka i model naszej kamery wraz z informacjami o nagrywaniu w jakość Full HD (1080p), przystosowaniu do kart micro SD i metalowej obudowie. Umieszczono również kod QR do wideo oraz informacje o 2-u letniej gwarancji.

 

Obracając pudełko dostrzeżemy informację odnośnie zaimplementowanych technologii. Wyszczególniono tutaj możliwość nagrywania w jakości FHD, WDR, czyli najprościej mówiąc możliwość dostosowania się kamery do zmian oświetlenia. Umieszczono również informację o szerokim 140 stopniowym kącie widzenia, możliwości nagrywania w pętli, zaimplementowanym trybie parkingowym, G-sensorze oraz detekcji ruchu.

Na spodzie w jedenastu językach, z których jednym z nich jest język polski umieszczono krótki opis Xblitz Z9.

Na ostatnim boku opakowania zawarto odnośniki do mediów społecznościowych, specyfikację w języku polskim i angielskim oraz wypunktowaną zawartość opakowania na którą składają się:

– Xblitz Z9
– ładowarka samochodowa
– uchwyt z przyssawką na szybę
– czytnik kart micro SD
– przewód USB
– instrukcję obsługi

BUDOWA

Zaczynając od zewnątrz mamy aluminiową obudowę, w której umieszczono dość sporych rozmiarów obiektyw zawierający sensor GC2023 o przysłonie f/2.0  i wcześniej wspomnianym 140 stopniowym kącie widzenia. Soczewka jest szklana, a rozdzielczość nagrywania to 1080p do 30 fps. Powyżej obiektywu znajduję się pojedyncza dioda LED oraz głośnik.

Po drugiej stronie znajduje się 2 calowy ekran TFT LCD, obsługiwany przyciskami na krawędziach oraz przyciskiem bezpośrednio pod nim. Przycisk poniżej ekranu odpowiada również za stopowanie i wznawianie nagrywania/wideo oraz do zatwierdzania pozycji w menu.

Przechodząc na wspomniane krawędzie. U góry w centralnej części umieszczony otwór do zamocowania uchwytu na szybę. Na prawym rogu został umieszczony przycisk MODE odpowiedzialny przede wszystkim za przełączanie się między trybem nagrywania, fotografowania i odtwarzania, ale również za poruszanie się w menu do przodu.

Kolejno znajduję się port mini USB, przycisk reset oraz port AV – do odbierania sygnału audio/wideo. Na spodzie zostało umieszczonych w sumie 8 przydatnych otworów wentylacyjnych w których znajduje się mikrofon. Przydatnych, ponieważ trzeba zaznaczyć, że urządzenie lubi się zagrzać w stopniu dobrze ciepłym.

Przesuwając się dalej dotrzemy do portu karty micro SD, a następnie do przycisku MENU odpowiedzialnego jak sama nazwa wskazuje za wejście do menu, poruszaniu się po nim wstecz oraz po przytrzymaniu do wejścia do głębszego menu.

Ustawienia menu:

– rozdzielczość (1080p FHD/720p/VGA)
– nagrywanie w pętli (1 min./3 min./5 min./10 min.)
– WDR (wł./wył.)
– ekspozycja (-3/-2/-1/0/+1/+2/+3)
– detekcja ruchu (wł./wył.)
– mikrofon (wł./wył.)
– znacznik czasu (wł./wył.)
– G-sensor (wył./niska/średnia/wysoka)
– tryb parkingowy (wył./wł.)

„Głębokie” menu:

– wygaszacz ekranu (wył./30 sek./1 min./2 min.)
– automatyczne wyłączenie (wył./3 min./5 min./10 min.)
– częstotliwość (50 Hz/60 Hz)
– dźwięk klawiszy (wył./wł.)
– język (angielski, niemiecki, francuski, rosyjski, polski, chiński, czeski, thai)
– data / czas
– dioda LED (wył./wł./auto)
– format
– ustawienia fabryczne
– wersja (oprogramowania)

WRAŻENIA

Do pozytywnych odczuć trzeba z pewnością zaliczyć jakość nagrania zarówno w *dzień oraz w nocy jak na urządzenie za 170zł. W dzień obraz nie jest prześwietlony, a szumów praktycznie nie uświadczymy. Tablicę rejestracyjne spokojnie odczytamy z paru metrów. W nocy z czytelnością tablic oraz z ilością szumów urządzenie gorzej wypada, ale jest to rzeczą normalną za sprawą trudnych warunków oświetleniowych. Funkcja WDR z reguły bardzo dobrze operuje parametrami, z małymi wyskokami. W teście, który można obejrzeć poniżej postanowiłem nocą wyjechać na autostradę, aby sprawdzić, jak kamera zachowa się pod dużym napływem świateł samochodowych z naprzeciwka. W tym przypadku już nie jest zbytnio ciekawie. Bardzo duża ilość szumów znacząco utrudniona nawet rozpoznanie auta, które jedzie przed nami oraz tablic informacyjnych. Po zjechaniu z autostrady obraz wraca do łask, o których napisałem wyżej.

Samo operowanie ustawieniami za pomocą przycisków jest bardzo przyjemne i dość intuicyjne. Wyświetlacz w rozmiarze dwóch cali jest w sam raz, nie jest ani za duży ani za mały, a informacje są czytelne.

Minusem jest montaż uchwytu na szybę do wideorejestratora. Jest tak zaprojektowany, że trzeba użyć naprawdę bardzo dużo siły, aby go zamocować, a temu dodatkowo towarzyszy obawa, że zaraz coś urwiemy, ponieważ uchwyt jest wykonany z plastiku. Po trudach przy zamontowaniu uchwytu i przyczepieniu go na szybę, trzeba przyznać, że wszystko jest bardzo stabilne. Uchwyt ma obrotową głowicę, która zapewnia obrót urządzenia w 360 stopniach w płaszczyźnie oraz znaczący kąt regulacji w pionie.

Dźwięk z mikrofonu jest wystarczający, ponieważ nic więcej w urządzeniu do rejestracji jazdy nam nie potrzeba. Jedynie co mogę zarzucić to przesunięty dźwięk względem obrazu, mimo to mi osobiście to nie przeszkadzało z uwagi, że nie do tego jest przeznaczone takowe urządzenie.

PODSUMOWANIE

Patrząc aktualnie na konkurencję wydaje mi się, że jest to jeden z lepszych produktów w kwocie 170 zł z pośród wideorejestratorów jazdy. Oczywiście produkt ma swoje wady i zalety. Obraz jest bardzo zadowalający, zarówno w dzień jak i w nocy, może jedynie z wyjątkiem poruszania się po autostradzie w nocy, gdzie niezbyt się sprawdza. Atutem nie do podważenia jest aluminiowa obudowa, która znacząco podnosi wytrzymałość i trwałość, a także lepiej odprowadza generowane ciepło. Nagrania są płynne, bez szarpnięć czy zacięć, nawet po długim nagrzewaniu Z9 na słońcu. Dźwięk również rejestruje odpowiednio, co prawda z lekkim przesunięciem, ale jest. G-sensor ustawiony na niską czułość nie blokuje nagrań nawet po jeździe na mocno dziurawej drodze. Tryb parkingowy wymaga zapewnienia stałego zasilania, ale jest to rzecz całkowicie normalna, bowiem samo urządzenie nie posiada na tyle dużego akumulatora, w którym magazynowałoby energię. Format wideo to H.264, czyli standardowy, który odtworzymy na praktycznie wszystkich urządzeniach. Średnio nagranie na maksymalnej rozdzielczości z maksymalnym czasem w pętli wynoszącym 10 minut zajmuję około 1 GB pamięci na karcie. Xblitz Z9 jest urządzeniem godnym uwagi.

ZaletyWady
WykonanieMocowanie uchwytu
PłynnośćPrzesunięty dźwięk
Jakość nagrań
Prosta obsługa

*rok 2020 w nagraniu za dnia wynika z mojej pomyłki.

Loading

Ocena Xblitz Z9
Ocena ogólna
4.5
  • Wykonanie
  • Jakość nagrań
  • Prostota obsługi
  • Opłacalność
  • Montaż